Turmuligheter i Valnesfjord

Valnesfjord har et stort antall fine gapahuker som er fine turmål for store og for små. De ligger ganske spredt over det meste av bygda, og holder forskjellig standard. Valnesfjord helsesportsenter (VHSS) har laget en mal for å beskrive gapahukene som turmål. VNMU adopterer denne stilige malen! Vi begynner med å publisere de gapahukene som VHSS har beskrevet. De andre følger senere. Vi ønsker god tur med forslag om en ny tiende fjellvettregel; Husk å gå hjem selv om du koser deg ved gapahuken

Samtlige turbeskrivelser har VHSS som utgangspunkt. Klikk på bildene for å laste ned turbeskrivelsene med tilhørende kart.

Gapahuk Langhølja

Lengde: ca. 1 km – en vei Underlag: Asfalt og plankelagt tursti.
Følg turveien ned til Storelva. Ta til høyre når du kommer til Sørbrua. Når du passere båthuset går turstien over fra asfalt til tre-dekke. Stien slynger seg langs Storelva, gjennom bjørkeskogalléer og over myr. Langs stien er det fiskeplasser for rullestolbrukere og benker for den som trenger en hvil. Opp til gapahuken er det ca 850 m. Turstien fortsetter 150 m forbi gapahuken.
Oppe ved Langhølja er det en gapahuk, ilandstigningsbrygge for kano, bålplass og utedo som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

Gapahuk Skaiti

Lengde: ca. 2 km – rundløype Underlag: Asfaltert turvei
Følg turveien ned til elva. Ta til venstre når du kommer til Sørbrua og følg lysløypetraseen. Turveien følger Storelva nedover i lett kupert terreng. Der løypa svinger kraftig til venstre, går det en 50 m lang plankelagt tursti rett frem til gapahuken. I svingen står en utedo som er tilrettelagt for rullestolbrukere.

Vestvatnli og gapahuk Svartvatnet

Lengde: ca 7 km bilvei og 1,2 km sti – en vei Underlag: Asfalt/grusvei og delvis klopplagt sti
Sykkeltur til Vestvatnli, ca 7 km.

Sykle bilveien nedover fra senteret ca. 3 km. Ta til høyre mot Jordbru. Ved neste vei-dele ta til høyre mot Vestvatnli (Håla). Etter ca 500 m kommer du til Dambrua, som ligger i sørenden av Graurvatnet. Nedenfor Dambrua ser vi grunnmuren etter vaskeriet som stod der den gang det var gruvedrift i Neverhaugen, se faktabeskrivelse ”Neverhaugen jernmalmfelt”. Følg veien videre langs vannet. Fremme i Håla kommer du først til ei bru. 150 m lengre inn ligger bebyggelsen og bilveien slutter.